Slapen is gezond

Wanneer je slaapt, worden je hersenen letterlijk opgeladen, waarbij giftige eiwitten worden verwijderd die zich gedurende de dag ophopen als bijproducten van normale neuronale activiteit. Helaas kunnen je hersenen ze alleen adequaat verwijderen terwijl je slaapt. Dus als je niet genoeg slaapt, blijven de giftige eiwitten in je hersencellen, die schade aanrichten door je denkvermogen aan te tasten. Jouw zelfbeheersing, aandacht en geheugen worden allemaal verminderd als je niet genoeg = of niet de juiste slaap krijgt. Slaaptekort verhoogt alleen de stresshormoonspiegels, zelfs zonder dat er een stressor aanwezig is, wat een belangrijke productiviteitsmoordenaar is.

Je komt tot rust

Van slapen wordt je kalm. Ambitie geeft je vaak het gevoel dat je slaap moet opofferen om productief te blijven, maar slaapgebrek vermindert je productiviteit gedurende de dag zo erg dat je beter kunt slapen. Voldoende slaap van goede kwaliteit zorgt ervoor dat je alert en helder wakker wordt. Gelukkige mensen maken van slapen een prioriteit, omdat ze zich er geweldig door voelen en ze weten hoe beroerd ze zich voelen als ze slaapgebrek hebben. Omdat we moeten bijkomen van een veel te zwaar leven van alledag. Tijdens de slaap voert ons lichaam cruciale biochemische onderhoudsactiviteiten uit. Ook onze hersenen hebben slaap nodig om alle informatie die gedurende de dag is verzameld te verwerken, neuronale verbindingen te versterken en gezond te blijven. Slapen zorgt ervoor dat je insulinegevoelig blijft, gebruikt energie uit vet en houdt je stofwisseling in balans. Onderzoek heeft uitgewezen dat als je twee weken achter elkaar 6 uur slaap per nacht krijgt, je mentale en fysieke prestaties afnemen tot hetzelfde niveau als wanneer je 48 uur achter elkaar wakker was gebleven. Wanneer we slapen, wordt ons energiemetabolisme, evenals de temperatuur en de caloriebehoefte, verlaagd. Op dit moment hebben we genoeg voedsel om te overleven zonder deze bescherming, maar dat was niet het geval bij vroege mensen en andere dieren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *